onsdag den 21. december 2011

Hæklet nissehue

Jeg har begået mig en nissehue. Jeg skulle til julefrokost i fredags og vi skulle alle have noget rødt på, og hvad ville mere julet i rødt end en nissehue. Købe ville jeg ikke, der måtte være andre muligheder. Jeg gik i garnkassen og fandt 160 g merciriceret bomulds garn i den dejlige røde farve. Jeg greb hæklenåle i forskellige str. og gik igang, jeg gjorde således:

julerødt garn, hæklenåle i str. 6, 5, 4, 3,5 og 3

- Lav ca. 80 luftmasker på hæklenål str. 6 eller så det passer med dit hoved, det skal bare være delebart med 4.
- sammel ringen med en kædemaske (km) i den første luftmaske (lm).
- 1. omgang; fastmaske (fm) i alle lm
- 2 omgang; 3 lm (for at komme op i højden) 4 stangmasker (stm) i samme fm som de 3 lm, *spring 1 fm over, 1 fm i næste fm, spring 1 fm over, 5 stm i næste fm* gentag *-* omgangen ud, sammel omgangen med en km i øverste af de 3 luftmaske.
- 3. (og følgende omgange) km i de første 2 stm. Du skulle nu gerne være i midten af de 5 stm. 3 lm + 4stm i samme stm, foresæt med 5 stm i den midderste af de 5stm fra omg før (altså den næste bue) sammel omgangen med en km i øverste af de 3 lm.

1-6 omgang hækles med nål nr 6
7-12 omgang med nål nr. 5
13-19 omgang med nål nr. 4
20-27 omgang med nål nr 3,5
28-34 omgang med nål nr 3

- 35. omgang; 3 stm på midten af de 5 stm fra omg. før
- 36. omgang; 1 stm på midten af de 3 stm fra omg før.
- 37. omgang; 1 stm i hveranden stm.
sammel spidsen af huen , lav en kvast og fastgør den til huen


Huen tog kun et par aftener at lave, og kan helt klart anbefales som fjernsyns hækleri. Og nissehuer er bare lidt sjovere med et personligt præg.

god fornøjelse

maja

3 kommentarer:

  1. Herlig hue, skønt at se den gode gamle hue i en ny udgave. Den må have vagt jubel !

    SvarSlet
  2. Hej Maja,
    Tak for alle de fine gaver i pakkekalenderen - dem er jeg rigtig glade for.
    Jeg ønsker dig og dine en glædelig jul.
    Mange hilsner
    Maja Kirstine //Superskurk°

    SvarSlet
  3. flet og sjov; Den vagte jubel, dog ikke hos drengene der ikke mente den var "ægte" da der ikke var hvidt på.

    Superskurk; jeg er glad for du kunne bruge det, jeg må da også indrømme at jeg brugte noget tid i tænkeboksen

    SvarSlet